Deze informatie is gelijktijdig met de septembermededeling bekendgemaakt. Veranderingen ten opzichte van 2025 zijn geel gemarkeerd, met uitzondering van de vakspecifieke informatie per versie die elk jaar nieuw is.
Algemene informatie en aandachtspunten
De algemene informatie is terug te lezen in de septembermededeling en op pagina Centraal schriftelijk en praktisch examen (cspe).
Examenstof
De examenstof voor het centraal praktische examen is beschreven in de syllabus mobiliteit en transport 2026. De syllabus is leidend (niet de educatieve methode). De syllabus 2026 bevat geen wijzigingen ten opzichte van de syllabus van 2025.
Cspe en passend examineren
Een examen heeft als doel te beoordelen of een kandidaat voldoet aan de exameneisen. Soms heeft een kandidaat een ondersteuningsbehoefte. Dan kan het nodig zijn om de manier van examineren aan te passen. De school moet doeltreffende maatregelen nemen om de belemmering zo veel als mogelijk weg te nemen. De aanpassing mag het examen inhoudelijk niet makkelijker maken dan dat het examen voor andere kandidaten is. Dan zou afbreuk gedaan worden aan de exameneisen en daarmee aan de waarde van het diploma. De exameneisen blijven gelden. Richtlijnen voor passend examineren zijn opgenomen in de handreiking Passend examineren.
Toegestane hulpmiddelen
De toegestane hulpmiddelen zijn bij regeling vastgesteld. Informatie hierover staat op de pagina Hulpmiddelen centrale examens.
Correctie
Status correctievoorschrift: regelgeving
Het CvTE heeft de correctievoorschriften bij regeling vastgesteld. Het correctievoorschrift is een zogeheten algemeen verbindend voorschrift en valt onder wet- en regelgeving die van overheidswege wordt verstrekt. De corrector mag dus niet afwijken van het correctievoorschrift. Als de corrector van mening is dat het correctievoorschrift een onvolkomenheid bevat, neemt deze contact op met de examenlijn via het contactformulier op examenblad.nl.
Nieuwe vorm digitaal correctievoorschrift nu voor alle cspe's
Bij het cspe ontvangt de examensecretaris in zending C bij elk onderdeel bij alle leerwegen een digitaal correctievoorschrift. Dit digitale correctievoorschrift bevat volledig dezelfde inhoud als het ‘papieren’ correctievoorschrift (pdf). Er kan dus gekozen worden tussen één van beide bestanden bij de beoordeling en correctie.
Ontvangen vakspecifieke mailings
Voor je taak als examinator (corrector) van de centrale examens is het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent. Dat kan via een account op examenblad.nl. Via deze pagina, MijnExamenblad, ontvang je inhoudelijke en formele informatie over de centrale examens van jouw vak op maat, zoals bijvoorbeeld een test met het correctievoorschrift. Heb je als docent nog geen account op examenblad.nl waardoor je de mailings niet rechtstreeks ontvangt, laat je hiervoor dan registreren door je examensecretaris.
Specifieke informatie per versie
Overzicht opdrachten
Het overzicht opdrachten is vanaf 3 november beschikbaar.
Specifieke informatie profielvak m&t 2026
Specifieke informatie profielvak m&t 2026 bb – blauw
- Je hebt een voertuig nodig waarbij het toerental van de motor afgelezen kan worden. (Onderdeel A)
- Je hebt een voertuig nodig waarbij een elektrische buitenspiegel eenvoudig vervangen kan worden. (Onderdeel B)
- Je hebt voldoende aanknijpbare waterdichte krimpverbinders nodig. (Onderdeel C)
- In Facet zit een nieuwe opdracht met een multimeter, hier volgt een oefenopdracht voor. (Onderdeel C)
Specifieke informatie profielvak m&t 2026 kb – blauw
- Je hebt een voertuig nodig waarbij het toerental van de motor afgelezen kan worden. (Onderdeel A)
- Je hebt een voertuig nodig waarbij een elektrische buitenspiegel eenvoudig vervangen kan worden. (Onderdeel B)
- In Facet zit een nieuwe opdracht met een multimeter, hier volgt een oefenopdracht voor. (Onderdeel C)
Specifieke informatie profielvak m&t 2026 gl - blauw
- Je hebt voldoende AMP-kabelverbinders met krimpkous in één nodig. (Onderdeel B)
- Je hebt een voertuig met witte richtingaanwijzerglazen aan de voorzijde nodig. (Onderdeel B)
- In Facet zit een nieuwe opdracht met een multimeter, hier volgt een oefenopdracht voor. (Onderdeel B)
Specifieke informatie profielvak m&t 2026 bb – rood
- Voor het ontluchten van het koelsysteem met de vacuümmethode heb je een koelsysteem-ontluchtingsset met onderdruk nodig. (Onderdeel A)
- Je hebt een vervangend rechter voorscherm van hetzelfde voertuig nodig en voldoende werkschragen voor twee voorschermen. (Onderdeel B)
- In Facet zit een nieuwe opdracht met een multimeter, hier volgt een oefenopdracht voor. (Onderdeel C)
- Je hebt een aanhangwagen met minimale binnenmaat van 175x125 cm met randen of ogen voor het bevestigen van spanbanden nodig. (Onderdeel D)
Specifieke informatie profielvak m&t 2026 kb – rood
- Voor het ontluchten van het koelsysteem met de vacuümmethode heb je een koelsysteem-ontluchtingsset met onderdruk nodig. (Onderdeel A)
- Je hebt een vervangend rechter voorscherm van hetzelfde voertuig nodig en voldoende werkschragen voor twee voorschermen. (Onderdeel B)
- Je hebt een voertuig nodig dat voorzien is van een direct bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) dat de druk in de band met inwendige sensoren meet, en afgelezen kan worden op een display. Dit kan ook een achteraf gemonteerd TPMS-systeem zijn. (Onderdeel C)
- In Facet zit een nieuwe opdracht met een multimeter, hier volgt een oefenopdracht voor. (Onderdeel C)
- Je hebt een aanhangwagen met minimale binnenmaat van 175x125 cm met randen of ogen voor het bevestigen van spanbanden nodig. (Onderdeel D)
Specifieke informatie profielvak m&t 2026 gl – rood
- Voor het ontluchten van het koelsysteem met de vacuümmethode heb je een koelsysteem-ontluchtingsset met onderdruk nodig. (Onderdeel A)
- Je hebt voldoende AMP-kabelverbinders met krimpkous in één nodig. (Onderdeel B)
- Je hebt een kleine momentsleutel nodig voor 10 Nm. (Onderdeel B)
- Je hebt een voertuig nodig met aan de voorzijde oranje gecoate richtingaanwijzerlampen en zijrichtingaanwijzers. (Onderdeel B)
- In Facet zit een nieuwe opdracht met een multimeter, hier volgt een oefenopdracht voor. (Onderdeel B)