Actualisatie examenprogramma's en syllabi

Laatste update

Waarom worden de examenprogramma's geactualiseerd?

Actuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar vervolgonderwijs en tussen schooltypen. Ook bereiden ze leerlingen beter voor op hun plek in de maatschappij.

In 2022 is SLO in opdracht van het ministerie van OCW gestart met de actualisatie van de examenprogramma’s vmbo, havo en vwo voor de algemene vakken. Niet alle examenprogramma’s worden tegelijkertijd vernieuwd. Er is een start gemaakt met vakvernieuwingscommissies voor de vakken Nederlands, moderne vreemde talen, Fries, klassieke talen, wiskunde havo/vwo, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer. Deze vakken maken deel uit van de eerste tranche van de actualisatie. In 2024 is SLO met drie vakvernieuwingscommissies gestart met de actualisatie van de examenprogramma’s van de tweede tranche vakken: bewegen en sport, kunst en cultuur en mens en maatschappij.

De taak van het CvTE

Nadat de conceptexamenprogramma’s worden opgeleverd, ontwikkelt het CvTE syllabi voor de vakken met een centraal examen. Dit is één van de wettelijke taken van het CvTE. In de syllabus worden alleen de onderdelen die aan het centraal examen zijn toegewezen gespecificeerd.

In één oogopslag meer weten over de actualisatie syllabi en centrale examens? Deze infographic vertelt je in het kort wat je moet weten. 

decoratief

Tranche 1

In augustus 2024 zijn er acht syllabuscommissies gestart voor de actualisatie van syllabi van de vakken uit tranche 1. De commissies mvt, Fries, Nederlands en wiskunde havo/vwo leveren eind 2025 hun werk op in de conceptsyllabi. De conceptsyllabi van de natuurwetenschappelijke vakken en GLTC volgen in 2026. In augustus 2025 start de syllabuscommissie voor Turks, Arabisch en Russisch. Deze commissie levert eind 2026 de conceptsyllabi op. De nieuwe conceptsyllabi en verantwoordingsdocumenten worden gepubliceerd op de pagina Conceptsyllabi.

Voor wiskunde vmbo is er in augustus 2023 een syllabuscommissie gestart. Deze conceptsyllabi zijn inmiddels beproefd in de scholen. Op basis van de feedback worden de conceptsyllabi aangepast. De definitieve conceptsyllabi inclusief verantwoording worden gepubliceerd op de pagina Conceptsyllabi

Tranche 2

In augustus 2026 starten de syllabuscommissies voor de tweede tranche vakken. Net als in tranche 1 bestaan deze syllabuscommissies uit voorzitters uit het afnemend onderwijs (het mbo, het hbo of het wo) en docentleden werkzaam in het voortgezet onderwijs. De syllabuscommissies worden geadviseerd door een curriculumexpert van SLO en een toetsdeskundige van Cito. 

Werkwijze

Werving

Voor tranche 2 werft het CvTE in het voorjaar van 2026 geïnteresseerde docenten via een open werving. Houd voor meer informatie de mailings van examenblad.nl en de socialmediakanalen van het CvTE in de gaten.

Ontwikkeling syllabi

De syllabuscommissie krijgt de opdracht om voor ieder schooltype een syllabus te ontwikkelen passend bij het conceptexamenprogramma. Alleen de onderdelen van het examenprogramma die toegewezen zijn aan het centraal examen worden gespecificeerd in een syllabus.

Veldraadplegingen

Feedback vanuit het werkveld is belangrijk voor het actualiseren van de syllabus. Voor de meeste vakken haalt de syllabuscommissie feedback op in een veldraadpleging. Een veldraadpleging kan verschillende vormen hebben, denk aan een digitale vragenlijst, een docentenpanel, het raadplegen van een expert of een consultatie van de vakvereniging.

Feedback verwerken

De opgehaalde feedback uit de veldraadpleging(en) wordt verwerkt in de conceptsyllabi. Belangrijke keuzes worden verantwoord in het verantwoordingsdocument.

Oplevering conceptsyllabus en fase van beproeven

Wanneer de feedback is verwerkt en de commissie het eens is over de inhoud, is de conceptsyllabus is klaar voor oplevering. De conceptsyllabi worden vervolgens samen met het conceptexamenprogramma beproefd in het onderwijs. Dit noemen we de fase van beproeven. De fase van beproeven staat onder regie van SLO.

Toekomst

Bij geactualiseerde examenprogramma's horen centrale examens die ook met de tijd meegaan. Om het onderwijs voor te bereiden op de vernieuwde centrale examens worden onder regie van het CvTE voorbeeldexamens ontwikkeld. 

Overzicht processtappen actualisatie syllabi

Door op de afbeelding te klikken wordt deze vergroot.